Traits of poverty, work and disease in the life cycle of women
DOI:
https://doi.org/10.19136/hs.a18n3.3035Abstract
Objective: To find out how work, poverty, health, disease from childhood histories and adulthood enter into the life of a group of women in extreme poverty belonging to three communities in the Gran Río Cuarto region (Córdoba, Argentina), taken from their biographical accounts and from psycho-social and pedagogical research.
Materials and methods: The study is carried out with a methodology of qualitative, interpretative and critical research. For the data collection interviews were used with women, the sample being formed from a criterion of voluntary participants. The process of qualitative data analysis was carried out from a diachronic perspective, proceeding through a narrative biographical approach that allowed to consider the temporal sequence in the stories of the interviewed, identifying key moments in the relationship between work, health, illness, childhood and adulthood. A categorical narrative analysis was carried out that enabled the dialogue between the different women´s narratives.
Results: Eleven interviews were conducted with women between the ages of 22 and 66, from whose study two categories emerged based on their testimonies and narratives: 1. Childhood, work and illness, and 2. Adulthood, work and illness. The analysis of these categories shows how work enters the life of women early, as a requirement imposed in a childhood crossed by efforts, suffering, physical and psycho-emotional pain. The situation does not seem to improve with adulthood where work intensifies and along with it their conditions of precariousness, exposure to risks, fatigue, weakness of the body and the possibility of getting sick.
Conclusions: The study tries to pay attention to a complex reality for the construction of transformation alternatives from a commitment to the design and execution of public and social policies, programs and projects in socio-health areas.
Keywords: poverty; work; disease; woman.
Downloads
References
Saforcada E. Psicología Sanitaria. Análisis crítico de los sistemas de atención de la salud. Buenos Aires: Paidós Argentina; 2002. 255 p.
Bolivar A, Fernández M. La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: La Muralla España; 2001. 323 p.
Saforcada E. El estado actual del campo de la salud comunitaria. En acto de apertura al: Congreso Multidisciplinario de Salud Comunitaria del MERCOSUR: 15, 16, 17 y 18 de Septiembre de 2010. San Luis – Argentina. Universidad Nacional de San Luis; 2010. p.1-18.
Saforcada E, De Lellís M, Mozobancyk S. Psicología y salud pública. Nuevos aportes desde la perspectiva del factor humano. Buenos Aires: Paidós Argentina; 2010. 291 p.
Saforcada E, Castella Sarriera J, Alfaro, J. (Orgs). Salud comunitaria desde la perspectiva de sus protagonistas: la comunidad. Buenos Aires: Nuevos Tiempos Argentina; 2015. 320 p.
Saforcada E. El rol fundamental de la psicología en el campo de la salud. Conferencia Magistral presentada en: Congreso Universitario de Psicología. Mayo de 2017, Asunsión, Paraguay: Universidad Nacional de Asunsión,carrera de Psicología de la Facultad de Filosofía. 2017. p.1-22.
Valenzuela M.E. (Ed.). Mujeres, pobreza y mercado de trabajo. Argentina y Paraguay. Proyecto género, pobreza y empleo en América Latina. Oficina Regional de la OIT para América Latina y el Caribe. Colección GPE-AL; 2003.157 p.
Ospina J, Manrique F, Ariza N. Salud, ambiente y trabajo en poblaciones vulnerables: los cultivadores de papa en el centro de Boyacá. Rev. Fac. Nac. de Salud Pública. Universidad de Antioquia [Internet]. 2008. [citado el 5 de noviembre de 2018]; 26(2). Recuperado a partir de: http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/fnsp/article/view/854/747
Santana V. Empleo, condiciones de trabajo y salud. Rev. Salud Colectiva. [Internet]. 2012. [citado el 20 de noviembre de 2018]; 8(2):101-106. Recuperado a partir de: http://www.scielo.org.ar/pdf/sc/v8n2/v8n2a01.pdf
Denzin N, Lincoln Y. La investigación cualitativa como disciplina y como práctica. En: Denzin N, Lincoln Y. (Comps.). Manual de Investigación cualitativa Vol. I, El campo de la investigación cualitativa. Barcelona: Gedisa; 2011.p. 43-102.
Vasilachis de Gialdino I. (Coord). Estrategias de Investigación cualitativa. Barcelona: Gedisa; 2006.280 p.
Hernández Sampieri R, Fernández Collado C, Baptista Lucio M. del P. Metodología de la investigación. (5ª reimpresión). Distrito Federal. México: McGraw-Hill; 2010. 600 p.
Stake, R. Estudios de caso cualitativos. En: Denzin N, Lincoln Y. (Comps.). Manual de investigación cualitativa. Vol III. Estrategias de investigación cualitativa. Barcelona: Gedisa; 2013.512 p.
Ripamonti P. Investigar a través de narrativas: notas epistémico-metodológicas. En Alvarado M, De Oto, A (Eds.). Metodologías en contexto: intervenciones en perspectiva feminista, poscolonial, latinoamericana. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO, 2017. 83-104 p.
Rivas Flores J.I. El ser humano como narración histórica: aprendiendo desde la acción. Rev. Panorama. Diálogos. 2013. 3:75-76.
Rey Méndez MP, Orazi V, Stonski T. (Coords). OIT-MTEySS. Trabajo infantil y su impacto sobre la salud: manual de formación para equipos de salud en el marco de la estrategia de prevención y erradicación del trabajo infantil en la Argentina. Ministerio de Trabajo, Empleo y Seguridad Social; Organización Internacional del Trabajo, Oficina de País de la OIT para la Argentina. Buenos Aires: OIT. [Internet]; 2015: disponible en: http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/--- americas/---ro-lima/---ilo-buenos_aires/documents/publication/wcms_432318.pdf
OIT, INDEC, MTEYSS. Infancia y adolescencia: trabajo y otras actividades económicas. Primera Encuesta. Análisis de resultados en cuatro subregiones de Argentina. 2006 [citado el 17 de noviembre de 2018]. 232 p. Recuperado a partir de: http://observatoriosocial.unlam.edu.ar/descargas/6_trabajo_infantil.pdf
EANNA Encuesta de Actividades de Niños, Niñas y Adolescentes 2016-2017. Instituto Nacional de Estadística y Censos (INDEC). 2016-2017. [citado el 2 de diciembre de 2018]. 204 p. Recuperado a partir de: http://www.trabajo.gob.ar/downloads/estadisticas/eanna/eanna_publicacion_2016-2017.pdf
En el país trabaja uno de cada diez chicos de entre 5 y 15 años. Datos sobre trabajo infantil. Página 12 (Argentina). [Internet]; 17 de noviembre de 2017. Recuperado a partir de: https://www.pagina12.com.ar/76514-datos-sobre-trabajo-infantil
OIT. Estimaciones mundiales sobre el trabajo infantil: Resultados y tendencias, 2012-2016. Resumen ejecutivo. 2017. [citado el 18 de diciembre de 2018]. 15 p. Recuperado a partir de: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/ public/@ed_norm/@ipec/documents/publication/wcms_596481.pdf
El gobernador autorizó a 45 niños a trabajar en el campo, A Morales le gusta el trabajo infantil. Página 12 (Argentina). [Internet]; 11 de noviembre de 2018. Recuperado a partir de https://www.pagina12.com.ar/154699-a-morales-le-gusta-el-trabajo-infantil
Un diputado avaló el empleo de niños para “tareas livianas”, Jujuy, tierra del trabajo infantil. Página 12 (Argentina). [Internet]; 15 de noviembre de 2018. Recuperado a partir de https://www.pagina12.com.ar/155611-jujuy-tierra-del-trabajo-infantil
Explotación infantil. Página 12 (Argentina). [Internet]; 16 de noviembre de 2016. Recuperado a partir de: https://www.pagina12.com.ar/3262-explotacion-infantil
Redondo, P. Infancia(s) Latinoamericana(s) Una deuda pendiente, un debate pendiente. Clase XXI. Diploma Superior Infancia, educación y pedagogía. Argentina: FLACSO. 2015. 8 p.
Lewkowicz, J. Empleo rural, un manual de la explotación. Página 12 (Argentina). [Internet]; 11 de febrero de 2011. Recuperado a partir de: https://www.pagina12.com.ar/diario/economia/2-162131-2011-02-11.html
Premici, S. Los casos de trata laboral. Página 12 (Argentina). [Internet]; 8 de febrero de 2016. Recuperado a partir de: https://www.pagina12.com.ar/diario/elpais/subnotas/1-76568-2016-02-08.html
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 HORIZONTE SANITARIO
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.