Interculturality in the formation of health students: A Colombian experience
DOI:
https://doi.org/10.19136/hs.a16n3.1837Abstract
Objective: The purpose of this study was the evaluation of an inter-cultural competence training program among first and sixth semester medical students at a university in Colombia. Materials and methods: This study utilized a quasi-experimental research design to evaluate an intercultural training program among 100 first and sixth semester medical students. Data were collected using the Intercultural Competency Scale and were analyzed using Wilcoxon Signal Range Test for related samples in SPSS version 21. Results: Significant differences were found in the areas of developing cultural sensitivity as well as developing understanding and respect for differences and diversity among first and six semester students in the experimental group Conclusions: Findings suggest a strong need to incorporate intercultural training into the educational experience of medical students.Downloads
References
Muñoz-Cano J, Maldonado T, Bello J. Desarrollo de Proyectos para la formación de la competencia intercultural por estudiantes de Medicina. FEM. 2014; 17(3):161-69.
http://dx.doi.org/10.4321/S2014-98322014000300006
Murillo J. Construcción de competencias interculturales para el desarrollo de una propuesta de experiencias para alumnos del primer año de medicina. A Fac, Med. 2015; 76:77-87. Available in : http://www.scielo.org.pe/pdf/afm/v76nspe/a10v76nspe.pdf
Pérez M, Luquis R. Cultural Competence in health education and health promotion. Ediciones Jossey-Bass, 2014.
Dietz G, Mateos L, Jiménez Y, Mendoza G. Estudios interculturales: una propuesta de investigación desde la diversidad latinoamericana. Soc y Discurso. 2009; 16:57-67.
Alarcón MA, Vidal A & Neira J. Salud intercultural: elementos para la construcción de sus bases conceptuales. Revista Méd. Chile. 2003; 131(9):1061-65
http://dx.doi.org/10.4067/s0034-98872003000900014
Salaverry O. Interculturalidad en salud. Rev. Perú Med. Exp. Salud Pública. 2010; 27(1):80-93.
Abdallah M. Intercultralism as paradigm for thinking about diversity. Intercultural Education, 2016;17:475-83
Meer N& Modood T. How does Interculturalism Contrast with Multiculturalism? Journal of Intercultural Studies. 2011; 33(2): 175-96.
http://dx.doi.org/10.1080/07256868.2011.618266
Bernabé M. Pluriculturalidad, multiculturalidad e interculturalidad, conocimientos necesarios para la labor docente. Revista Educativa Hekademos. 2012; 11:67-76 http://hekademos.com/hekademos/content/view/244/32/
Meer N. How does Interculturalism Contrast with Multiculturalism?. Journal of Intercultural Studies. 2012. 33:175-196
Valdiviezo LA, Valdiviezo LM. Política y práctica de la interculturalidad en la educación peruana: análisis y propuesta. Rev Iberoamericana de Educación. 2008; 45: 1-12
http://dx.doi.org/10.1080/07256868.2011.618266
Cano J, Ricardo C, Del Pozo F. Competencia intercultural de estudiantado de educación superior: Un estudio en la Universidad del Norte (Barranquilla. Colombia). Rev. Enc. 2016; 14(2):159-174
http://dx.doi.org/10.15665/re.v14i2.734
Salaverry O. Interculturalidad en salud. Rev Perú Med Exp Salud Pública. 2010; 27(1): 80-93
Hasen-Narváez F. Interculturalidad en salud: Competencias en prácticas de salud con población indígena. Ciencia y Enfermería. 2012; 18(3): 17-24.
http://dx.doi.org/10.4067/s0717-95532012000300003
Arce I. La formación del profesional en salud y la incorporación de la Interculturalidad en la Currícula .Gaceta Médica Boliviana. 2013; 36 (1):48-50.
Cano J, Ricardo C. Instrumento para el análisis de la competencia intercultural en estudiantes de educación superior. Documento interno no publicado, Universidad del Norte, 2014.
National Center for Cultural Competence. (n.d). Fundamentos del cuidado médico básico culturalmente apropiado. Available in: https://nccc.georgetown.edu/documents/ncccpolicy1esp.html.