Interculturality in the formation of health students: A Colombian experience

Authors

  • Luz Marina Alonso-Palacio Universidad del Norte
  • Jairo Cepeda-Díaz Universidad del Norte
  • Lina L. Castillo-Riascos Universidad del Norte
  • Miguel A. Pérez Universidad del Norte
  • Alejandra Vargas-Alonso Universidad del Norte.
  • Carmen Ricardo-Barreto Universidad del Norte.

DOI:

https://doi.org/10.19136/hs.a16n3.1837

Abstract

Objective: The purpose of this study was the evaluation of an inter-cultural competence training program among first and sixth semester medical students at a university in Colombia. Materials and methods: This study utilized a quasi-experimental research design to evaluate an intercultural training program among 100 first and sixth semester medical students. Data were collected using the Intercultural Competency Scale and were analyzed using Wilcoxon Signal Range Test for related samples in SPSS version 21. Results: Significant differences were found in the areas of developing cultural sensitivity as well as developing understanding and respect for differences and diversity among first and six semester students in the experimental group Conclusions: Findings suggest a strong need to incorporate intercultural training into the educational experience of medical students.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Luz Marina Alonso-Palacio, Universidad del Norte

Maestría salud pública maestría en demografía Cert. graduado en gerontología

Jairo Cepeda-Díaz, Universidad del Norte

Doctor en Medicina

Lina L. Castillo-Riascos, Universidad del Norte

Doctor en Medicina

Miguel A. Pérez, Universidad del Norte

Doctor en Filosofía

Alejandra Vargas-Alonso, Universidad del Norte.

Psicólogo

Carmen Ricardo-Barreto, Universidad del Norte.

Doctor en Filosofía

References

Muñoz-Cano J, Maldonado T, Bello J. Desarrollo de Proyectos para la formación de la competencia intercultural por estudiantes de Medicina. FEM. 2014; 17(3):161-69.

http://dx.doi.org/10.4321/S2014-98322014000300006

Murillo J. Construcción de competencias interculturales para el desarrollo de una propuesta de experiencias para alumnos del primer año de medicina. A Fac, Med. 2015; 76:77-87. Available in : http://www.scielo.org.pe/pdf/afm/v76nspe/a10v76nspe.pdf

Pérez M, Luquis R. Cultural Competence in health education and health promotion. Ediciones Jossey-Bass, 2014.

Dietz G, Mateos L, Jiménez Y, Mendoza G. Estudios interculturales: una propuesta de investigación desde la diversidad latinoamericana. Soc y Discurso. 2009; 16:57-67.

Alarcón MA, Vidal A & Neira J. Salud intercultural: elementos para la construcción de sus bases conceptuales. Revista Méd. Chile. 2003; 131(9):1061-65

http://dx.doi.org/10.4067/s0034-98872003000900014

Salaverry O. Interculturalidad en salud. Rev. Perú Med. Exp. Salud Pública. 2010; 27(1):80-93.

Abdallah M. Intercultralism as paradigm for thinking about diversity. Intercultural Education, 2016;17:475-83

Meer N& Modood T. How does Interculturalism Contrast with Multiculturalism? Journal of Intercultural Studies. 2011; 33(2): 175-96.

http://dx.doi.org/10.1080/07256868.2011.618266

Bernabé M. Pluriculturalidad, multiculturalidad e interculturalidad, conocimientos necesarios para la labor docente. Revista Educativa Hekademos. 2012; 11:67-76 http://hekademos.com/hekademos/content/view/244/32/

Meer N. How does Interculturalism Contrast with Multiculturalism?. Journal of Intercultural Studies. 2012. 33:175-196

Valdiviezo LA, Valdiviezo LM. Política y práctica de la interculturalidad en la educación peruana: análisis y propuesta. Rev Iberoamericana de Educación. 2008; 45: 1-12

http://dx.doi.org/10.1080/07256868.2011.618266

Cano J, Ricardo C, Del Pozo F. Competencia intercultural de estudiantado de educación superior: Un estudio en la Universidad del Norte (Barranquilla. Colombia). Rev. Enc. 2016; 14(2):159-174

http://dx.doi.org/10.15665/re.v14i2.734

Salaverry O. Interculturalidad en salud. Rev Perú Med Exp Salud Pública. 2010; 27(1): 80-93

Hasen-Narváez F. Interculturalidad en salud: Competencias en prácticas de salud con población indígena. Ciencia y Enfermería. 2012; 18(3): 17-24.

http://dx.doi.org/10.4067/s0717-95532012000300003

Arce I. La formación del profesional en salud y la incorporación de la Interculturalidad en la Currícula .Gaceta Médica Boliviana. 2013; 36 (1):48-50.

Cano J, Ricardo C. Instrumento para el análisis de la competencia intercultural en estudiantes de educación superior. Documento interno no publicado, Universidad del Norte, 2014.

National Center for Cultural Competence. (n.d). Fundamentos del cuidado médico básico culturalmente apropiado. Available in: https://nccc.georgetown.edu/documents/ncccpolicy1esp.html.

Published

2017-09-06

How to Cite

Alonso-Palacio, L. M., Cepeda-Díaz, J., Castillo-Riascos, L. L., Pérez, M. A., Vargas-Alonso, A., & Ricardo-Barreto, C. (2017). Interculturality in the formation of health students: A Colombian experience. Horizonte Sanitario, 16(3). https://doi.org/10.19136/hs.a16n3.1837

Issue

Section

Research article